Corona virüs salgını dünya ekonomisini vurdu. Teknolojik ürünlerde kullanılan çiplerin üretimindeki sıkıntı birçok ülkeyi derinden etkiled...
Corona virüs salgını dünya ekonomisini vurdu. Teknolojik ürünlerde kullanılan çiplerin üretimindeki sıkıntı birçok ülkeyi derinden etkiledi.
Otomotiv başta olmak suretiyle pek çok sektörde eleştiri öneme haiz olan çiplerin üretiminde yaşanan krize çözüm arayışı sürüyor.
Yaz mevsiminin gelmesiyle en fazlaca gereken ürünlerin başlangıcında gelen klima arasında çip krizi nedeniyle klima üreticileri zor günler geçiriyor. Birçok firma temmuz ve ağustos ayında stoklarındaki klimaları satacak, ancak yeni klima üretiminde sorun oluştuğu için sektör temsilcileri eylül ayından itibaren sorun olabileceğini öngörüyor.
Global İklimlendirme İthalatçıları ve İhracatçıları Derneği (GİKİD) Başkanı Ergün Kurluk, Çin’in Şanghay kentinde yaşanmış olan kapanmanın birçok sektörü etkilediğini belirterek, "Çip krizi pandeminin ilk dönemlerinde de sıkıntılıydı sadece yeniden Şanghay'ın kapanmasıyla inanılmaz derecede işletmeler üretimi azaltma noktasına geldi. Şanghay kapandıktan sonrasında çip üreten, yedek parça üreten işletmeler kapanmış oldu. Böyle de olunca şu anda ciddi anlamda Çin'de birkaç aydır yedek parça sıkıntısı var ve bu da ürünlere yansıdı. Artık yüz ünite ürün gelecekse bu otuz birimlere kadar düştü" diye konuştu.
Havaların sıcak gitmesinin klima satışlarını artıracağını, bu artışın ise stokları tetikleyeceğini özetleyen Ergün Kurluk, hemen sonra şunları söyledi:
"Şu anda bütün sektörler ellerindeki ürünlerle idare ediyor. Otomotiv sektörü bunun en büyük örneği. Bizim kendi sektörümüzde klimalarımız, stoklarımız var sadece yeni gelen ürünlerde sıkıntı var. Piyasada sezon açıldığında ürünler bir müddet yetecek fakat ondan sonra sıkıntı çekme ihtimalimiz var. Klima sektörü otomotiv sektörü gibi olabilir. Bu havalarla da alakalı. Havalar ne kadar sıcak giderse klimada o denli ihtiyaç olacak."
"YÜZDE 600 CİVARINDA ZAM OLDU"
Pandemi döneminde uluslararası taşımacılıkta kiralık konteyner fiyatlarının bin 600 dolardan 13 bin 700 dolara çıktığını, şu anda ise fiyatların geri çekilmediğini aktaran Kurluk, "Pandemide konteyner sirkülasyonu azca olduğu için dolayı fiyatlar bin 600 dolardan aniden 13 bin 700 dolar seviyesine geldi. Yüzde 600 civarında zam oldu. Ne oldu da bu fiyatlar hala düşmüyor. O gün hadi gidince gelmiyordu ancak şimdi çoğu şey düzeldi.
Taşıyıcı firmalar halen karlarından vazgeçmiyor. Bu da enflasyonu tetikliyor ve yurttaş zor duruma giriyor. Konteyner fiyatlarının çıktığı şeklinde düşmesi lazım ama maalesef bu olmuyor" ifadelerini kullandı.
COMMENTS